Palin – Parent Child Interaction Therapy
November 14, 2018
Ημερολόγιο Χριστουγέννων
December 6, 2018

Η δεξιότητα που κάνει την γραφή και την ανάγνωση παιχνιδάκι!!

Ποιά δεξιότητα θα κάνει την γραφή και ανάγνωση παιχνιδάκι για το παιδί σας;

Η ικανότητα του παιδιού να κατακτήσει τον μηχανισμό γραφής και ανάγνωσης επηρεάζεται  από πολλούς παραμέτρους. Η πιο σημαντική δεξιότητα ωστόσο που θα πάιξει καθοριστίκο ρόλο στην εκμάθηση γραφής και ανάγνωσης είναι η Φωνολογική Ενημερώτητα. Πρόκειται, για την ικανότητα του παιδιού να κατανοεί ότι ο λόγος αποτελείται από προτάσεις, λέξεις, συλλάβες και φωνήματα. Η δεξιότητα αυτή, είναι κρίσιμο να είναι ανεπτυγμένη πριν από την φοίτηση στο δημοτικό σχολείο.

 

Πως θα καταλάβω αν το παιδί μου έχει επαρκώς ανεπτυγμένη φωνολογική ενημερώτητα;

Μια απλή «δοκιμασία» στην οποία πρέπει το παιδί να ανταποκρίνεται στην προδημοτική είναι η σύνθεση λέξεων. Μπορείτε να πείτε στο παιδί σας λέξεις, όχι με τον συνηθισμένο τρόπο αλλά γραμμά – γράμμα (π.χ γ-α-τ-α). Το παιδί θα πρέπει να ακούσει τα γράμματα και να καταλήξει στην λέξη. Προσοχή! Θα πρέπει να λέτε τα γράμματα έτσι όπως ακούγονται στην λέξη και όχι όπως τα λέμε όταν απαγγέλουμε το αλφάβητο (π.χ άλφα, βήτα) ή όπως τα γράφουμε (π.χ για ο – υ αντί ου).

Παιδιά με ανεπτυγμένη φωνολογική ενημερώτητα θα ανταποκριθούν με ευκολία ακομή κι αν οι λέξεις είναι μεγαλύτερες και πολυπλοκότερες (π.χ δασκάλα). Η πιο πάνω δραστηριότητα είναι φυσικά μια ένδειξη και δεν καθορίζει απόλυτα την δεξιότητα του παιδιού.

 

Τι να κάνω αν το παιδί μου δυσκολεύεται να ανταποκριθεί;

Θα πρέπει να διερευνηθεί αν η Φωνολογική Ενημερότητα είναι η μοναδική δεξιότητα μαθησιακής ετοιμότητας στην οποία το παιδί δυσκολεύεται να ανταποκριθεί. Πριν από την ένταξη στο δημοτικό, έτσι κι αλλίως, θα ήταν καλό να γίνει προληπτικά ένας έλεγχος ετοιμότητας για το δημοτικό. Αυτό είναι μια τακτική που τηρειται από τις πολλές Ευρωπαϊκές χωρές (εκτός της Κύπρου) κρατικά. Στο Ευλόγον οι θεραπευτές μας έχουν την εξειδίκευση σε διάφορα τεστ μαθησιακής ετοιμότητας (Α τεστ, Αθηνά τεστ) και μπορούν να καταλήξουν σε εμπεριστατομένα συμπεράσματα. Είναι μεγάλο προνόμιο, που αυτό μπορεί να γίνει από την ηλικία των 5 χρονών πριν από την φοιτήση στο δημοτικό. Αυτό δίνει την ευκαιρία έγκαιρου  εντοπισμού δυσκολίων που θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στην έγκαιρη και επιτυχημένη παρέμβαση.

 

Μαρία Λαζάρου

Λόγοπαθολόγος

Υπεύθυνη Διεπηστημονικής Ομάδας Εύλογον